Julafton!

Hej!
I dag var det skönt att få vakna av sig själv.. men jag vaknade ganska tidigt.. 09:45 men det var skönt i alla fall. Min biologiska morfar och hans fru Inger kom på förmiddagen och gav mig och bror mig julklappar. Det var kul :) Jag fick nåt jag hade önskat mig i alla fall! Sen duschade jag och tittade på Hitta Nemo! det var jätte långesedan som jag såg den.. Jag har letat efter den hemma men inte hittat den :) Sen åkte mamma och Andreas till mormor och jag och pappa kom sen :)  Vi åt gott och hade de trevligt. Sedan så öppnade vi julklappar och fikade lite.. Nu sitter Farmor Inga (morfars mamma), Mamma, Moster Annika och Morfar Börje och tittar på film på Annikas data. Andreas sitter och tittar på nån dålig film på tv:n så jag kännde att jag skulle ha tid alla blogga lite.. :)  Pappa åkte hem för han mådde inte så bra. Vi ska nog snart gå till Åsa och Hasse det är mormors syster och hennes man och deras barn och umgås lite med dom :) eller så kommer dom hit. Det är skönt att vara ledig nu jag känner att jag inte vill jbba på Fredag men det hjälper lite att jag börjar kl 13:00 :) Men då slutar jag när det är klart och det blir nog fram emot kl 23:00.. men ändå det blir bra betalt.. 
Nu måste jag skriva en sak som jag läste i dag.. på jobbet så har vi en tidning som heter Mjölkposten och i den stod det:

Faktaoppsats om en ko skriven av en lågstadieelev:
Historien om kon:
Kon är ett husdjur.. Men den finns också utanför huset. Och den lever ofta på landet, men den kommer också ni till staden men bara när den ska dö. Men det bestämmer den inte själv.
Kon har sju sidor.. Den översta sidan, Den nedersta sidan, Den främre sidan, Den bakre sidan, Den ena sidan, Den andra sidan och den invändiga sidan. 
På den främre sidan så sitter huvudet... Och det är för att hornen skalla ha något att sitta på. Hornen är av horn och de är bara för prydnad. De kan inte röra på sig men det kan öronen och de sitter på sidan av hornen.  Kon har två hål på det främre huvudet och de kallas för ko-ögon. Kons mule kallas för mule. Det är nog för att den sägen mu. 
På den bakersta sidan sitter svansen.. Den andvänder den för att jaga bort flugor med så att de inte ramlar ner i mjölken och drungknar. 
På den översta sidan, Den ena och den andra sidan så är det bara hår. Det heter ko-hår och har alltid samma ärg som kon. Färgen på kon heter kulör. 
Den nedersta sidan är den viktigaste för där hänger mjölken. Och när mjölkerskan öppnar kranarna så rinner mjölken ut. När det åskar blir mjölken sur, men hur det går till har jag inte lärt mig ännu. Kon har fyra fötter. Dom kallas för kofötter. Dom används till arr dra ur spikar med. Kon äter inte så mycket med när den gör det så äter den alltid två gånger.  Dom feta korna ger helmjöl. När kon är dålig i magen så ger den ost, de finns håll i osten men hur de kommer dit har jag inte fått lära mig ännu. 
Kon har bra luktsinne. Vi kan känna lukten av den på lågnt håll. Kons valpar heter kalvar. Kalvens pappa heter tjur och det gör kons man också. Tjuren ger inte mjölk och är därför inte ett däggdjur. 
Den som kommer och hämtar kon när den blir gammalheter kofångare. Den sitter oftast framme på bilar.  Så blir kon slaktad, men häller mjälken i mjölkpaket som vi kan köpa i affären. Kons fyra fötter skickas till snickaren. Detta kallas för återandvänning. 
Som man kan se är kon ett nyttigt djur. Och dörför så gillar jag kon väldigt mycket. 

Jag älskar denna text.. jag kunnde inte sluta att skaratta när jag hörde den ! hehe  
Nu ska jag ta tv:n av min bror och sen ringa till Johanna!
//E God jull till alla!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0